Hvidhed #0

hvid-0

Det blanke lærred, det hvide papir, tabula rasa, skriften mellem linjerne: Kært barn har mange navne. I 2012, i forbindelse med at jeg skrev ’Historien’, om en pige og en dreng på en strand en sommer, begyndte jeg at interessere mig for ’hvidhed’; hvad hvidhed er for noget, om det betyder noget for skriften og tanken at tænke i hvidt. Jeg læste teori om ’hvidhed’, den hvide farve, som i virkeligheden ikke er en farve, den hvide race som i virkeligheden ikke er hvid, etc.

’Historien’ blev en bog med en hvid forside og meget plads på siderne, så det hvide papir kom til at stå tydeligt frem. Drengen i bogen har en usædvanlig hvid hud, han har hvide prikker i øjnene og solen er så blændende, at stranden fremstår hvid. E-bogsudgaven er bogen var illustreret med levende billeder, hvor videokunstnerne sjovt nok havde holdt det hele i nattemørke billeder.

Siden ’Historien’ udkom i 2013 er jeg fortsat med at kredse om det hvide. ’På ryggen af en tyr’ som udkom i 2014 er også en meget hvid bog, både i det visuelle og i det stilistiske udtryk.

Jeg er ikke færdig med hvid. I den kommende tid vil et eller andet hvidt, tekst eller billede, blive lagt ud her på bloggen.

